IEPRIEKŠĒJO GADU JAUTĀJUMI

2025.gada Eiropas eksāmena jautājumi 1.-3.klase un 4.-6.klase
2024.gada Eiropas eksāmena jautājumi 1.-3.klase un 4.-6.klase
2023.gada Eiropas eksāmena jautājumi 1.-3.klase un 4.-6.klase
2022.gada Eiropas eksāmena jautājumi 1.- 3.klase un 4.- 6.klase
2021.gada Eiropas eksāmena jautājumi 1.- 3. klase un 4.- 6. klase

 

SPĒLES

Spēle "saSKATI EIROPU!" 

Spēle "saSKATI EIROPU!" veidota balstoties metodē "Autogrāfu medības". Katrs skolēns saņem spēles kartīti un, sarunājoties ar citiem, atrod klasesbiedru, kurš atbilst katram prasītajam nosacījumam. Pēc uzdevuma veikšanas seko saruna: ko jaunu skolēni uzzināja?; kuri jautājumi prasīja ilgāku laiku, kuri īsāku? u.c. Tāpat ierosinām veidot savas individuālās kartītes, lai izzinātu Eiropas Savienību un aktualizētu savu personīgo pieredzi. Veiksmi!

 

IZZIŅAS MATERIĀLI

Materiālu kopa ES izzināšanai un Eiropas dienas svinēšanai 1.-3. klase un 4.-6. klase
Materiālu kopa "Eiropa + kopā!"
Materiālu kopa "Ķeburu mākslas burtnīca sākumskolas skolēniem"
Atgādne "Mēs dzīvojam Eiropas Savienībā"
Atgādne "Що таке Європейський Союз?"
Mācību materiāls "Mūsu Eiropa"
Mācību materiāls "Mūsu Eiropa 2"
Eiropas darbnīca "Zinu. Protu. Daru" 
Metodiskais materiāls "Ceļojums rūpnieciskā īpašuma pasaulē"

Plašs materiāls, kas ietver gan izziņas informāciju pedagogiem, gan nodarbību plānus, metožu aprakstus un darba lapas.  Starpdisciplināri, saturiski plaši un vecumposmam atbilstoši tiek apskatīti seši rūpnieciskā īpašuma temati: intelektuālais īpašums, izgudrojumi un patenti, preču zīmes, dizainparaugi, ģeogrāfiskās izcelsmes norādes un aizsardzība pret viltojumiem.

Metodiskā materiāla neatņemama sastāvdaļa ir četras animācijas filmas, kuru noskatīšanās nepieciešama labākai temata izpratnei un uzdevumu izpildei. Animācija - kas ir intelektuālais īpašums, patents, preču zīme, dizainparaugsTā ir ievadanimācija, kuras beigās būs iespēja izvēlēties vienu no četriem stāstiem. Katras animācijas beigās, iespējams atvērt jebkuru no pārējiem stāstiem.

Plakāts "Eiropas diena 9.maijs"

Plakātā ietvertos faktus iespējams: 

  1. Izspēlēt kā lomu spēli. Lomas: teicējs, Robērs Šūmans, Vācijas, Itālijas, Nīderlandes, Luksemburgas un Beļģijas pārstāvji.  Pirms lomu spēles ieteicams  šo vēsturisko notikumu pārrunāt, iesēžoties “laika mašīnā”.
    • Teksta piemērs teicējam: "Ir 1950. gads. Nesen ir beidzies Otrais pasaules karš. Francijas ārlietu ministrs Robērs Šūmans ir ļoti domīgs. Viņš domā, kā nepieļaut jaunu karu. Un te pēkšņi viņam galvā iešaujas doma, “Pietiek karot! Eiropai jābūt vienotai!” Viņš saprot, ka Francija viena pati nevar visu Eiropu padarīt vienotu. Ir vajadzīgas arī citas valstis, kas grib sadarboties, nevis karot. Tāpēc viņš dodas pie  Vācijas, Itālijas, Nīderlandes, Luksemburgas un Beļģijas pārstāvjiem un izstāsta savu ideju. Viņi uzklausa, padomā un piekrīt. Visi paspiež viens otram roku un kopā pasaka: “Pietiek karot! Eiropai jābūt vienotai!”"
    • Teicēja stāstījuma laikā lomu atveidotāji attēlo notikumu ar mīmiku, ķermeņa valodu, ja iespējams, turot rokās attiecīgo valstu karodziņus vai sasveicinoties valstu valodās.
  2. Veidot konkursu, atbildes meklējot plakātā. Skolotājs sagatavo jautājumus, uz kuriem atbildes atrodamas plakātā. 
Plakāts "Vērtību labirints"

Mērķis – stiprināt izpratni par Latvijas un Eiropas pamatvērtībām, skaidrot to nozīmi un atspoguļot vērtību izpausmi ikdienas attiecībās, jo vērtības stiprina ikviena cilvēka – pieaugušā vai bērna -  rīcība un attieksme. 

Saturs un tematika – plakāts ir veidots kā labirints, ietverot Latvijas Republikas Satversmē un Līgumā par Eiropas Savienību minētās vērtības: cilvēktiesības, brīvību, cieņu, tiesiskumu, vienlīdzību, demokrātiju. Katra vērtība ir skaidrota ar vairākiem vecumposmam atbilstošiem piemēriem – kā tā izpaužas skolēnu ikdienas dzīvē, ietverot arī negatīvos piemērus, kas neraksturo vai ir pretrunā ar šo vērtību.

Ieteikumi darbam:

  1. Skolēni sākumā nelasa visu plakāta tekstu, bet aktualizē savas zināšanas par katru vērtību, to skaidrojot saviem vārdiem. Visi minējumi tiek pierakstīti. Tad skolēni iziet labirintu un papildina savu skaidrojumu par katru vērtību.
  2. Skolēni veido citus piemērus – pozitīvus vai negatīvus katrai vērtībai.
  3. Skolēni veido savas klases, skolas noteikumus, vai analizē esošos, balstoties uz minētajām vērtībām.
  4. Skolēni veic eksperimentu – novērojumu, kā noteiktā laika posmā izvēlētā vērtība tiek ievērota vietējā kopienā. Pārrunas, secinājumi, rīcība – piemēram, plakātu izstāde skolā vai cita aktivitāte, lai mudinātu stiprināt vērtības, saprotot kā tās izpaužas ikdienas dzīvē.
Plakāts "Latvijas un Eiropas ABC"

Mērķis – mācoties vai atkārtojot latviešu valodas alfabētu, paplašināt vārdu krājumu ar vārdiem, kas saistīti ar Latviju, Eiropu, ES dalībvalstīm, demokrātiskām vērtībām.

Ieteikumi darbam:

  1. Pirms Eiropas alfabēta apskates, skolēni tiek mudināti sarakstīt vārdus, kurus varētu ietverti savas klases, pilsētas vai Latvijas alfabētā. Visa klase var veidot vienu alfabētu, bet var arī strādāt grupās. Tad katra grupa veido konkrētu - klases, skolas, pilsētas (apdzīvotas vietas, novada) vai Latvijas- alfabētu. Izvēlētos vārdus pārrunā, izskaidro to nozīmi, papildina ar citu ieteiktajiem vārdiem.
  2. Skolēni apskata Eiropas alfabētu, atrod un grupē vārdus, kas ietverti pašu veidotajos alfabētos un tos, kas atšķiras.  Kopīgi secina – kas ir specifisks katram alfabētam (klases, skolas, pilsētas vai Latvijas) un kāpēc, nonākot pie atbildes -  kas veido, raksturo Eiropu?
  3. Skolēni: papildina Eiropas alfabētu ar citiem vārdiem; atrod vārdus, ko nekad paši nav lietojuši /vai kuru nozīmi nezina, un veido skaidrojošo vārdnīcu; strādā ar dažādiem tekstiem, meklējot alfabētā ietvertos vārdus tajos vai apkopjot paplašinātu informāciju (piemēram, konkrēta valsts); veido stāstījumu, ietverot izvēlētu vārdu, vai vārdus no alfabēta.
Plakāts "Eiropas Diena"